17 دسامبر 2021- بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله The Lancet Diabetes & Endocrinology  منتشر شده است، داپاگلیفلوزین با نام تجاری Farxiga ، داروی دیابت نوع 2 ممکن است به پیشگیری از موارد جدید دیابت در افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی یا نارسایی قلبی کمک کند.

داپاگلیفلوزین، که متعلق به گروهی از داروهای دیابت نوع 2 به نام مهارکننده‌های SGLT2 است، از زمان تایید اولیه آن در سال 2014 (برای دیابت نوع 2) در درمان دو بیماری مرتبط دیگر - نارسایی قلبی و بیماری مزمن کلیوی - موثر بوده است. در حالی که بسیاری از افراد مبتلا به دیابت که همچنین نارسایی قلبی یا بیماری مزمن کلیوی داشتند، قبلاً از این دارو استفاده می کردند، تأییدیه های جدید سازمان غذا و داروی ایالات متحده در سال 2020 (برای نارسایی قلبی) و در سال 2021 (برای بیماری مزمن کلیه) به این معنی بود که حتی افراد بدون دیابت می توانند  Farxiga را مصرف کنند. مطالعات بعدی همچنین نشان داد که سال‌های عمر افراد مبتلا به نارسایی قلبی، با مصرفFarxiga ، ممکن است افزایش یابد. اما تا به حال، هیچ مطالعه بزرگی در مورد اینکه آیا مصرف Farxiga توسط افراد مبتلا به نارسایی قلبی یا بیماری مزمن کلیوی، خطر ابتلا به دیابت را در این افراد کاهش می دهد، انجام نشده است.

در این مطالعه، محققان داده‌های دو کارآزمایی تصادفی‌سازی‌شده و کنترل‌شده ی متفاوت را با هم ترکیب کردند - این بدان معناست که همه شرکت‌کنندگان به‌طور تصادفی در گروه تحت درمان با  Farxiga، یا یک گروه درمان با داروی دیگر یا دارونما (قرص‌های غیرفعال) تقسیم شدند. یک کارآزمایی شامل افراد مبتلا به نارسایی قلبی و دیگری شامل افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی بود. در ابتدای دوره ی مطالعه، هیچ یک از 6608 شرکت‌کننده سابقه دیابت تشخیص داده شده؛ نداشتند و همچنین سطح A1C (معیار کنترل طولانی‌مدت قند خون) زیر 6.5 درصد داشتند که نشان‌دهنده عدم وجود دیابت بود.

 داپاگلیفلوزین با خطر کمتر تشخیص دیابت مرتبط است

در طول دوره مطالعه، موارد جدید دیابت با دو اندازه گیری A1C پشت سر هم یا با تشخیص رسمی دیابت خارج از کارآزمایی، مشخص شد. طی یک دوره پیگیری متوسط ​​21.2 ماهه، 126 نفر از 2008 عضو گروه دارونما (6.3 درصد) به دیابت نوع 2 مبتلا شدند، در حالی که 85 نفر از 1995 عضو گروه Farxiga (4.3 درصد) به دیابت مبتلا شدند. بیش از 90 درصد از افرادی که در طول دوره مطالعه به دیابت نوع 2 مبتلا شدند، پیش دیابت داشتند - سطح A1C آنها در ابتدای مطالعه بین 5.7٪ تا 6.4٪ بود. میزان ابتلا به دیابت نوع 2 در گروه دارونما 3.9 در هر 100 نفر- سال و در گروه Farxiga  ، 2.6 در هر 100 نفر- سال بود که به این معنی است که میزان ابتلا به دیابت در گروه Farxiga  ، 33 درصد کمتر بود.

خطر ابتلا به دیابت اساساً بدون توجه به اینکه شرکت کنندگان در کدام آزمایش شرکت کرده بودند، یکسان بود. این نشان می دهد که Farxiga به طور قابل پیش بینی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در افراد مبتلا به نارسایی قلبی یا بیماری مزمن کلیوی کاهش می دهد. همچنین شواهد واضحی مبنی بر تفاوت در کاهش خطر ابتلا به دیابت ناشی از مصرف Farxiga بر اساس سن، جنس، سطح A1C در شروع مطالعه، شاخص توده بدنی ( (BMI، عملکرد کلیه، فشار خون سیستولیک («عدد بالا» در اندازه‌گیری فشار خون در طول ضربان قلب)، یا استفاده از داروهای تجویزی برای درمان بیماری‌های قلبی عروقی در ابتدای مطالعه، وجود نداشت.

محققان به این نتیجه رسیدند که Farxiga ممکن است ابزار مفیدی برای پیشگیری از دیابت در افراد مبتلا به نارسایی قلبی یا بیماری مزمن کلیوی باشد، به ویژه افرادی که قبلاً پیش دیابت داشته اند. این شواهد جدید به دلایلی افزوده شد که نشان می دهد چرا پزشکان ممکن است Farxiga را برای افراد مبتلا به این بیماری ها، علاوه بر مزایای ثابت شده ی این دارو برای عملکرد قلب و کلیه، تجویز کنند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/12/17/farxiga-may-help-prevent-diabetes-in-people-with-heart-failure-or-kidney-disease/